Digitale handtekening zetten, hoe werkt dat? Als u een document digitaal moet invullen, wordt soms om een digitale handtekening gevraagd. Hoe ondertekent u zo’n document?
Een digitale handtekening
Een digitale handtekening werkt eigenlijk zoals een gewone handtekening. Het is om aan te geven dat de inhoud van een document juist is en dat u akkoord gaat. Wilt u iets ondertekenen, maar kan dat niet op locatie of per brief? Dan is een digitale handtekening een uitkomst.
Het kan op verschillende manieren:
- Met een foto van uw handtekening. Het is handig om uw handtekening te fotograferen en op de computer op te slaan. Deze kunt u vervolgens invoegen in documenten. - Met een per computermuis geschreven handtekening. Met uw muis tekent u uw handtekening zoals u ook op papier zou doen. Dit vraagt om wat handigheid met de muis. - Met een getypte handtekening.
Een handtekening zetten in een pdf-document
Ontvangt u een pdf-document waarin een handtekening gezet moet worden? Wij gaan er hiervan uit dat u Adobe Acrobat Reader DC gebruikt. Hebt u Adobe Acrobat Reader DC nog niet op de pc? Download het dan via artikel ‘Adobe Acrobat DC’.
Het invullen van een handtekening gaat zo:
- Open het PDF-document dat u wilt ondertekenen. - Klik op het pictogram van een vulpen in de werkbalk. U kunt ook Gereedschappen > Invullen en ondertekenen kiezen of Invullen en ondertekenen in het rechterdeelvenster. - Klik op Invullen en ondertekenen. - Klik op Ondertekenen, bovenin het scherm. - Klik op Handtekening.
Als u voor het eerst ondertekent, wordt het deelvenster ‘Handtekening of Initialen’ weergegeven. Er zijn nu drie opties:
- Klik bovenin op Typen en typ uw naam. Kies eventueel een andere stijl met de knop ‘Stijl wijzigen’. - Klik bovenin op Tekenen. Houd de linkermuisknop ingedrukt en sleep zoals u uw handtekening zou schrijven. Klik eventueel op ‘Wissen’ als u het opnieuw wilt proberen. - Klik op Afbeelding om een eerder bewaarde afbeelding van een handtekening in te voegen. Navigeer door de mappen en dubbelklik op het bestand dat u wilt gebruiken. - Klik op Toepassen.
Zodra u bij een van de opties op ‘Toepassen’ geklikt hebt, verschijnt er een soort stempel van uw handtekening in beeld.
- Ga naar de juiste plek in het document en klik.
Voorbeeld:
- Pas eventueel de grootte van de handtekening aan door op de blauwe cirkel te klikken en te slepen. - Verplaatsen kan ook: klik dan midden in de afbeelding en sleep. - De handtekening verwijderen kan door deze aan te klikken en daarna te klikken op het vuilnisbak-icoon.
De volgende keer als u een handtekening wilt plaatsen, verschijnt automatisch uw opgeslagen handtekening in Adobe Acrobat Reader DC. U hoeft dus niet elke keer de opties uit het eerdergenoemde deelvenster ‘Handtekening of Initialen’ te doorlopen. Bron: www.seniorweb.nl