Digitale handtekening zetten, hoe werkt dat?

Als u een document digitaal moet invullen, wordt soms om een digitale handtekening gevraagd.
Hoe ondertekent u zo’n document?


Een digitale handtekening

Een digitale handtekening werkt eigenlijk zoals een gewone handtekening. Het is om aan te geven dat de inhoud van een
document juist is en dat u akkoord gaat. Wilt u iets ondertekenen, maar kan dat niet op locatie of per brief?
Dan is een digitale handtekening een uitkomst.

Het kan op verschillende manieren:

- Met een foto van uw handtekening. Het is handig om uw handtekening te fotograferen en op de computer op te slaan.
  Deze kunt u vervolgens invoegen in documenten.
- Met een per computermuis geschreven handtekening. Met uw muis tekent u uw handtekening zoals u ook op papier zou
  doen. Dit vraagt om wat handigheid met de muis.
- Met een getypte handtekening.

Een handtekening zetten in een pdf-document

Ontvangt u een pdf-document waarin een handtekening gezet moet worden? Wij gaan er hiervan uit dat u Adobe Acrobat Reader DC gebruikt. Hebt u Adobe Acrobat Reader DC nog niet op de pc?
Download het dan via artikel ‘Adobe Acrobat DC’.

Het invullen van een handtekening gaat zo:

- Open het PDF-document dat u wilt ondertekenen.
- Klik op het pictogram van een vulpen in de werkbalk. U kunt ook Gereedschappen
  > Invullen en ondertekenen kiezen of Invullen en ondertekenen in het rechterdeelvenster.
- Klik op Invullen en ondertekenen.
- Klik op Ondertekenen, bovenin het scherm.
- Klik op Handtekening.

Als u voor het eerst ondertekent, wordt het deelvenster ‘Handtekening of Initialen’ weergegeven. Er zijn nu drie opties:

- Klik bovenin op Typen en typ uw naam. Kies eventueel een andere stijl met de knop ‘Stijl wijzigen’.
- Klik bovenin op Tekenen. Houd de linkermuisknop ingedrukt en sleep zoals u uw handtekening zou schrijven.
  Klik eventueel op ‘Wissen’ als u het opnieuw wilt proberen.
Klik op Afbeelding om een eerder bewaarde afbeelding van een handtekening in te voegen.
  Navigeer door de mappen en dubbelklik op het bestand dat u wilt gebruiken.
- Klik op Toepassen.

Zodra u bij een van de opties op ‘Toepassen’ geklikt hebt, verschijnt er een soort stempel van uw handtekening in beeld.

- Ga naar de juiste plek in het document en klik.

                     Voorbeeld:
                 

- Pas eventueel de grootte van de handtekening aan door op de blauwe cirkel te klikken en te slepen.
- Verplaatsen kan ook: klik dan midden in de afbeelding en sleep.
- De handtekening verwijderen kan door deze aan te klikken en daarna te klikken op het vuilnisbak-icoon.

De volgende keer als u een handtekening wilt plaatsen, verschijnt automatisch uw opgeslagen handtekening in Adobe
Acrobat Reader DC. U hoeft dus niet elke keer de opties uit het eerdergenoemde deelvenster ‘Handtekening of Initialen’
te doorlopen.

Bron:
www.seniorweb.nl